Ízesített fekete tea család a Herbáriánál

Hirtelen beköszöntött az ősz, az idő hűvösebbre fordult, ilyenkor jól esik egy forró tea és bekuckózás a kanapéra.

A teafogyasztáshoz kifejezetten ajánljuk fekete teacsaládunkat a felnőttek részére.


Mi is a fekete tea? Milyen előnyös tulajdonságai miatt fogyasszuk? Tekintsük át!


A fekete tea, zöld tea, és a fehér tea a Camellia sinensis cserje (vagy kis fa) leveleiből készül. A faj két fő fajtáját használják, a kislevelű kínai fajtanövényt (C. sinensis var. Sinensis), zöld és fehér típusú teához, és a nagy levelű asszámi növényt (C. sinensis var. Assamica), melyet hagyományosan főleg fekete teához használnak. Mára azonban számos hibrid teafajta létezik, de technikailag, bármely teatípus elkészíthető bármelyik tealevél fajtából. A fekete tea íze markánsabb zöld és fehér tea társánál. Régóta használt kereskedelmi cikkről van szó. A fekete tea szülőhazája Kína, ám ott a feketétől eltérően vörös teának nevezik. Ez utal az elkészült teaital színére. A fekete teát ma már világszerte termesztik és dolgozzák fel különböző földrajzi és éghajlati viszonyok között. A fekete tea három legnagyobb termelője ma India (a világ teatermelésének fele innen származik), Srí Lanka és Afrika. Jellemzően itthon a filterezett formája a népszerű.


Miben különbözik a zöld teától?

A fekete teát az különbözteti meg a zöld teától, hogy a gyártási folyamat során a tealeveleket hagyják teljesen oxidálni, mielőtt hőkezelik és szárítják. Az oxidáció során az oxigén kölcsönhatásba lép a teanövény sejtfalával, hogy a levelek gazdag sötétbarna színűek legyenek, amelyekről a fekete tea levelek híresek. Az oxidáció megváltoztatja a fekete tea ízprofilját is, így a teától függően malátás, gyümölcsös vagy akár füstös jegyeket adhat hozzá. A fekete tea füstös ízjegyei egyébként jól párosíthatók marha húsos ételekhez.


A fekete teában ugyanúgy koffein található, mint a kávéban. A teában a koffein csersavhoz kötött formában van jelen, ez felelős a tea elnyújtottabb élénkítő hatásáért. Az EFSA kockázatértékelés eredménye szerint a rendszeresen elfogyasztott 400 mg-os napi koffeinmennyiség nem jár negatív egészségi következményekkel a felnőttekre nézve. Egy csésze (220 ml) fekete tea kb. 50 mg koffeint tartalmaz. Átlagosan 14-61 mg között mozog a fekete tea koffeintartalma.


Ezen kívül a teafőzetek gazdagak polifenolokban; mint epigallokatechin gallát és a teaflavin. E vegyületek köztudott tulajdonságai közé tartozik az immunmoduláló hatásuk.


A fekete tea tökéletes választás lehet a folyadékbevitel színesítésére. Élénkítő hatása mellett, energiaszegény és cukormentes. Jól párosítható íz világa különböző gyümölcs aromákkal. Kiváló alternatívája lehet a kávénak és energiaitaloknak. Napi 2-3 csésze elfogyasztása előnyös lehet: a keringési betegségek, magas koleszterinszint kockázatának csökkenéséhez és a test antioxidáns kapacitásának növeléséhez.


Hogyan készítsük el?

A csészébe helyezett 1 db filter tasakot 1,5 dl vízzel leforrázzuk, 1-3 percig állni hagyjuk. Tetszés szerint ízesítve fogyasztható. Ne áztassuk túl a fekete teát, ugyanis annál jobban felszabadul a keserűsége, és a fanyarsága a csersavtartalmának köszönhetően.